Isnin, 26 Julai 2010

Peperangan dan Patriotik

Peperangan menjadi igauan dan mimpi ngeri setiap negara..apa kaitannya pula dengan patriotik??
Adakah anda??
  • Adakah anda akan duduk didepan kaca TV hanya untuk melihat perkembangan peperangan negara anda??
  • Dengan bersemangat waja anda terus menawarkan turut serta menggadai nyawa untuk negara tercinta
  • Adakah akan ada peperangan suatu hari nanti melibatkan negara tercinta??
  • cepat2x buat terowong bawah tanah takut wehhh....
  • Berani?? dengan semangat sumpah pahlawan... baka kata sarjan misai " Biar kita mati peluh jang mati darah!!!...ingat!!! satu peluru satu musuh" petikan dialog dari filem darah satria lakonan A.Galak
  • menjadi pelarian di negara orang??
Setiap perkara didunia ini tidak dapat diduga apa yang akan terjadi suatu hari nanti cuma ...tunggu dan saksikan sahaja pasti akan berlaku!!..
berkenaan dengan dunia sekarang perjuangan mencari harta kekayaan,cinta dan lain2x..ianya juga perjuangan tanpa usaha takkan beroleh kejayaan .Isu yang ingin dikupas ialah mengenai peperangan dan juga patriotik .definisi perang War defined as a state of konflik between two or more sovereign nations carried on by force of arms.” (John A. McHugh, O.P. dan Charles J. didefinisikan tsb, perang haruslah menyangkut konflik antara dua negara atau lebih — yang dikontraskan dengan konflik laju seperti ‘border skirmishes‘, atau konflik-konflik yang sifatnya sementara. Perang harus melibatkan negara yang berkuasa, di mana peraturan sipil dilanggar dan di mana terjadi demonstrasi-demonstrasi. Juga, (perang harus melibatkan) suatu negara yang berjuang melawan negara lain — dan bukan untuk seseorang yang sifatnya individu ataupun untuk suatu kelompok di dalam negara yang bersangkutan. ‘Force of arms‘ mengecualikan beberapa hal, misalnya embargo dagang ataupun blokade-blokade. Ini mencapai landasan yang mendasari suatu langkah peperangan.
Patriotik pula berkenaan tentang rasa cinta,sayang dan bangga dengan tanah air sendiri...melalui semangat ini lah setiap rakyat akan bersemangat dan sanggup membuat apa sahaja untuk negara bukan untuk politik!!!! maruah negara lagi penting dari membela maruah parti politik... pada pandangan saya..

Tiada ulasan: