Jumaat, 5 April 2013

Cara seorang murid ingin memperdayakan guru


Cikgu : Raju, awak dah siapkan kerja yang saya suruh!

Raju   : Sudah cikgu...saya sudah letak atas meja cikgu....

Cikgu pun macam biasa la menanda kertas....Raju macam biasa bersembang yer la kan dah siap kerja.Sampai pada giliran buku Raju di tanda oleh cikgunya....

Cikgu  :   RAJU!!!!!!......Deyyyyy mari sini!!!!..( dengan nada marah)

Raju   : gulp ( telan air liur) ya cikgu...( dengan muka yang selamba) 

Cikgu  : pandai awak nak memperdayakan saya...

Raju    : cikgu kenapa cikgu saya ada melakukan apa-apa kesalahan dalam kerja saya cikgu?

Cikgu  : bukan setakat salah...tapi kerja tak siap!!!...kenapa awak hantar kerja tak siap..

Raju   : Hah.... (dengan dahi berkerut) cikgoo saya sudah buat la cikgu takkan saya mau hantar   
             kerja tak siap..

Cikgu : awak jangan main-main dengan saya Raju...

Raju : Betul cikgu saya tak main-main dalam pelajaran...

Cikgu : ni ha apa dia ...siap ke kerja awak???...( sambil menunjukkan kerja yang di buat Raju)

Raju   : what the !!!!!.... cikgu kenapa boleh jadi begini cikgu.....cikgu saya rasakan mesti ada
              kawan saya telah  memadam kerja yang saya buat selama ini... ( sambil jari telunjuk
             kat dagu...aksi bagi menyakinkan cikgunya)

Cikgu  : Ahhh tak payah nak berdalih la Raju...saya tau perangai awak.. kerja memang tak 
               pernah siap...

Raju   : baiklah cikgu  ( sambil menggaru kepala..menggeleng kepala balik ke tempat duduk)

Murid yang bernama Raju ni memang terkenal dengan perangai lambat salin latihan dan jugak agak pemalas la jugak kerja asyik tak siap...

Pengalaman mendewasakan aku cerita di atas berdasarkan kisah benar. Cuma nama saja di tukar Raju bukan nama sebenar .

Tiada ulasan: