Sabtu, 13 November 2010

Getah Oh Hujan


Musim hujan dan penoreh getah. Adalah suatu perkara yang sangat berlawanan ... tidak akan ada penoreh getah yang akan menoreh getah didalam hujan kenapa?? dah tentu getah tak jadi apabila susu getah bercampur dengan air hujan. Jika di Afrika hujan merupakan perkara yang sangat mengujakan bagi penduduk disana .Kenapa tak tanam getah di afrika?? sana kan hujan jarang2x... mungkin tidak kerana pokok getah adalah tanaman yang sesuai ditanam di kawasan tropika jika di afrika ?? habis kene sondol dengan badak...jika di kg bagi mereka yang mempunyai ladang getah yang berdekatan dengan hutan...akan pasti mengeluh dengan sepupu badak sumbu di malaya atau di panggil dengan nama badak kerbau

Inilah badak kerbau .... yang beza dengan badak sumbu di afrika ialah sumbunya yang pendek .Belum pernah terserempak dengan badak ni tapi kalau berjalan di dalam hutan sudah biasa terserempak dengan terpijak akan bahan buangannya ....nasib baik dah kering siap tumbuh cendawan lagi ( cendawan taik badak ) atau dalam bahasa saintifiknya Rhinoshitmold.

Getah sekerap berbau busuk dan mengelikan bagi mereka yang tidak biasa tapi tayar yang dok tampung dan bawak mereka ke mana2x...hasilnya dari getah yang busuk inilah...busuk2x pun duit jugak..
Hujan yang sudah sampai musimnya menimpa bumi mengisi setiap ruang bumi yang sudah lama kering... apabila ia berlebihan maka banjir la jadinya...

Tanaman getah salah satu dari tanaman yang banyak menaikkan lagi nama negara sebagai negara pengeluar getah asli dunia.... Penoreh getah asli ( PGA) yea yea jer cakap..

Tiada ulasan: