Khamis, 23 April 2015

Hantu Matianak ( Siri Pembetulan ) 1

     Banyak benor belog,forum  yang copy paste cerita dan komen  yang aku ceritakan pasal hantu jenis matianak ni jadi pada kali ini aku nk buat beberapa pembetulan. Cerita yang aku ceritakan ni ada sedikit berbeza sebab ini hasil dari cerita dari orang yang ada pengalaman terserempak dengan hantu matianak ni dan juga dari sudut kepercayaan masyarakat kaum semelai dan mungkin berbeza dengan versi dari indonesia sebab kat sana pun ada kisah mengenai matianak.

  • asal usul matianak seperti yang ramai dah ketahui sebab baca ianya dari  ibu yang mati ketika melahirkan anak sulung. Ketika dulunya perempuan yang mati kerana melahirkan anak jarang sekali berlaku dalam masyarakat tersebut dan perkara yang dia anggap sebagai aneh dan pada ketika dulu sebelum adanya pemikiran yang lebih advance  ketua sesuatu kaum dalam menghadapi situasi tersebut ataupun termakan hasut dek pawang atau bomoh yang meramalkan perkara tersebut akan membawa malang kepada kaum tersebut jadinya mereka tidak  mengkebumikan jasad tersebut lalu di bina para seakan pondok di atas atau tepi aku tak tau pohon tualang ( mcm salah jer) tapi lebih kurang gitu la sedutan dari kisah asal usul beliau macam mana dia jadi matianak aku tak tau samada ada campurtangan ilmu hitam .
Sekian buat masa ini ada masa aku sambung 
Dah Jam 5.14 pagi tido dulu...

Tiada ulasan: