Selasa, 4 Januari 2011

Asal-Usul Matianak

Nak kongsi sikit la cerita tentang asal-usul matianak ... tau tak matianak tu aper?? anak mati ke hape?? matianak ialah sejenis hantu yang sejenis juga dengan pontianak nak kata adik beradik pun yerr... kerana asal usulnya hampir sama.. jangan seram dulu yea. Asal usulnya hantu ini adalah seorang perempuan mengandung yang kematian suami,dan perempuan ini juga mati ketika melahirkan anak dan orang dulu2x jika ada kematian mereka akan berpindah ke kawasan lain dan mayat akan disemadikan di atas rumah dengan dibina sebuah para dan tinggalkan . Kisahnya perempuan yang mati beranak ni di semadikan di atas para berdekatan dengan sepohon kayu ara yang besar kerana beliau adalah perempuan yang pertama mati ketika melahirkan anak dalam kaum tersebut.

tentang matianak
  • rambut panjang dan ada 2 cangkuk di depan badannya dan ada jugak di belakangnya mengikut cerita yang orang pernah nampak la .. saya dengar tanda 2x dia nak datang tu ade la ..
  • wajah jangan cerita la namanya pun dah hantu/jin hodoh dan ada juga yang cantik
  • sering kelihatan dengan kain berwarna putih dan ada juga yang nampak merah...
  • sering menganggu wanita yang bersalin
  • menganggu manusia dengan bermacam cara iaitu yang famous sekali menjerit /suara bayi menangis, bunyi cakaran dan bunyi burung wak2x..
tu jer kot yang aku nak share...

" dari sepohon kayu ara mula asal kau jadi"

2 ulasan:

Cik SHiNJU berkata...

erk...nyesal dtg tgh2 malam..
larikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk...

OrangTasek berkata...

hahahaha jangan la larikkk...terbang terusssssss